Skryté náklady při provozu elektromobilu
Jistě jste si všimli, že elektromobilů na našich silnicích neustále přibývá. Je to hlavně restrikcemi vůči spalovacím motorům ze strany EU. Dnes je více než jasné, že některé automobilky nejsou schopny tento diktát přežít.
EU se ohání odbornými studiemi, ze kterých vyplývá, že elektromobily jsou čistější na provoz, mají méně lokálních emisí a také nevytvářejí tolik hluku.
Započetli však odborníci opravdu všechno?
Při dlouhodobém srovnání provozu elektromobilů a normálních automobilů se však ukazuje holá pravda. Co ukázaly čtyři roky provozu elektromobilu na naší firmě?
U některých položek (pravidelný servis, náklady na palivo, výměna brzdových destiček) jsou náklady opravdu nižší. Některé náklady jsou o něco málo vyšší, ale co byste řekli navýšení nákladů o 1000 % (jeden tisíc procent)!
Jsou informace, které vám elektromobilisté neřeknou. Možná se i stydí za to, že jejich miláčci spotřebují obrovské množství takové suroviny jako je voda - a to se většinou jedná o pitnou vodu. U našeho elektromobilu máme opravdu desetinásobný nárůst spotřeby vody. Říkáte si jak je to možné? Na první pohled nám to bylo záhadou. Hledali jsme chybu někde ve statistikách, chybu v desetinné čárce nebo v řádu. Naše obavy se ale potvrdily. Výpočty jsou správné.
Když se chvíli zamyslíte, je zvýšená spotřeba vody logická.
Je to dáno především druhem pohonu. Zatímco spalovací motory používají k pohonu naftu, benzin, LPG, nebo CNG, elektromobily používají elektřinu. A to ne ledajakou, ale stejnosměrnou a vysokonapěťovou. Baterie mívají většinou napětí 400 V, nejnovější elektromobily dokonce 800 V (například Porsche Taycan).
Zatímco u střídavého proudu se statická elektřina příliš neprojevuje, u stejnosměrného je to o to horší. Co dokáže statická elektřina, můžete nalézt kdekoliv na internetu.
Možná to však znáte sami – když jdete po koberci a dostanete ránu o dveře. Nebo jak sedá prach na staré typy televizorů (nemyslím LCD – ale ty starší s baňkou). Prach sedá více na jakýkoliv elektrický spotřebič co máte doma. A nyní si vezměte elektromobil – jak velký náboj je v bateriích.
Abychom dodrželi firemní standardy, museli jsme umývat elektromobil 10 krát častěji, než když jsme jezdili klasickým dieselem.
Vyplatí se z ekologického hlediska vyměnit nižší lokální emise za plundrování vodních zdrojů?
Některé země, které podporují elektromobilitu ve velkém, mají dokonce takové problémy s vodou, že na dva dny v týdnu musí uzavřít kohoutky pro celé oblasti - jak se stalo nedávno na Taiwanu. Stačí, když se zvýšený provoz elektromobilů potká se sezónním suchem. Zkušenosti, jak to dopadá, si můžete přečíst v článku - Problémy s pitnou vodou na Taiwanu. Odkaz ZDE.
A jak takový elektromobil s velkým nábojem (46 kWh) vypadá po týdnu provozu, můžete vidět na následujícím obrázku.
Nissan e-NV200 LR
Srovnejte si předchozí fotku s elektromobilem, který je napucovaný a připravený na prodej. Foto je pořízeno minulý týden v Pelhřimově, nedaleko krematoria.
Tesla 3
Prodejce ojetého elektromobilu vám kromě vychvalovaných vlastností – akcelerace, nízké emise, nízké provozní náklady, prémiový vůz, nízký počet najetých km, skvělá cena - dozajista neřekne, že si kupujete špindíru.
Zajímáte se o elektromobilitu? Čtěte i naše další články, ve kterých poodhalujeme její neřesti!
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika
Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...
Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data
Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...
Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec
Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz