Tragédie v ČR jménem elektromobilita.

5. 12. 2019 7:07:07
Zdálo by se, že elektromobilita je v ČR na postupu - pro ty kteří mají informace z okolních zemí je jasné, že se naopak stále propadáme.

Tak nám to pěkně utíká, kolegové se mne často ptají, jestli jsem rezignoval na psaní blogů.

Ještě ne, ale nemám nyní moc času psát, prozatím sbírám data – spoustu dat. Budou se v novém roce hodit. Je se na co těšit.

Před pár týdny byla skvělá akce e-salon. Na ní bylo spoustu konferencí a přednášející přinesli mnoho zajímavých dat.

První den nebyl určen pro veřejnost a tak Vám poskytnu jen pár informací které zazněly na konferenci Čistá mobilita v chytrých městech.

Přednášeli zde ministři, zahraniční hosté, odborníci na elektromobilitu, odborníci na automobily, odborníci na petrochemický průmysl, odborníci z plynárenského průmyslu, některé prezentace byly i v angličtině ...

Když byste si srovnali jednotlivé prezentace, zjistíte, že se tu objevují určité paradoxy. Prezentace vycházejí ze stejných dat, avšak tím jak je přednášející použijí – dostanou se ke zcela odlišným závěrům.

A jaký je dojem z konference? Jeden z účastníků to shrnul slovy: „Nechápu to, všichni mluví o tom, jak se snaží – vynakládají spoustu úsilí, peněz, času – a jsme vlastně nejhorší v Evropě.“

Že se to s elektromobilitou v ČR nemyslí moc vážně, svědčí i nejnovější dotační výzva (OPPIK 5), která byla vyhlášena toto pondělí. Dotace je limitována mimo jiné i spodní hranicí 250.000 Kč – což v praxi znamená, že na ni nemáte nárok, jestliže chcete pouze jeden menší elektromobil (typicky Škoda CITIGO).

Tím pádem jsou vyřazeni všichni malí a menší žadatelé – kteří by rádi jezdili ekologicky. Ale popravdě šanci mají – ať si koupí ty elektromobily dva – pak už to vyjde (ne nevyjde, museli by si koupit tři!). Tento případ podpory opravdu nechápu.

Koho teda chtějí vlastně podporovat? Po prvních informacích jsem nabyl dojmu, že to je pro někoho nachystáno – pro nějakou značku, agenturu, organizaci ... nevím, uvidíme příští týden na semináři, kde se sejde více informací. Zatím z dotací mám takový velmi rozporuplný pocit.

Připomíná mi to úryvek z knihy Alchymista, kde se Santiago ptá Melchisedecha, proč jsou almanachy čarodějů psány tak složitě, že jim nelze porozumět. Melchisedech odpoví něco v tom smyslu, že tyto informace jsou určeny pouze vyvoleným, kteří věnují dostatek úsilí, aby knihy pochopili.

Už to mám, zřejmě nejsem vyvolený. Kdo je tedy vyvolený, kdo čerpá největší podíl dotací a podpor?

No raději zpět k elektromobilitě - srovnejte si plánovanou podporu na Škodu CITIGO e iV například s Itálií. Na tento elektromobil v mnohých částech země (zvláště těch znečištěných) místní občané dosáhnou – a bude jim stačit pouze 150.000 Kč. Brali byste to? Bydlíte v Praze, Brně nebo Ostravě a chcete dýchat čistší vzduch? Chcete méně zatěžovat ovzduší? Požadujete nějakou podporu? Od státu, od kraje, od města, od EU – Škodu CITIGO za tři průměrné platy? – tak na to rychle zapomeňte.

Jak jsme na tom v Evropě s podporou elektromobility?

Jak vypadá znečištění ve velkých městech v ČR?

Zdá se mi, že tolik zkreslování a překrucování informací, manipulace, strachu a paniky není v současné době v žádném jiném oboru více, než právě v elektromobilitě – alespoň tento dojem nabývám z českých médií.

Jaká je podpora elektromobilů?

V ČR nyní jezdí cca. 5.000 elektromobilů - z toho dosáhlo na podporu:

(což je zhruba desetina)

Jsou země v EU, kde na podporu dosáhne každý, ne pouze 1 z deseti.

Získat dotace je v ČR nesmírně složité – jinde stačí podepsat „jediný“ papír.

Největší překážkou proč firmy a OSVČ nežádají o dotace je obava z kriminalizace – „pravidla jsou tak složitá, že tam určitě uděláme chybu a pak budeme za podvodníky“.

A jak je to s parkováním pro elektromobily u nás? Ve větší toto podporuje zatím jen Praha. Ale i tam je to složité. Při dotazu na odpovědná místa „jak to tedy je s tím parkováním v modrých zónách“ – mnohdy dostanete zcela protichůdné informace.

Navíc když chcete parkovat někde v centru Prahy, stejně tam většinu místa „blokují“ spalováky.

Z fotky je vidět, že volné místo v Praze není téměř ani pod orlojem.

Tragédií jsou také poskytované informace o elektromobilech – obchodníci mnohdy nevědí naprosto nic.

Přesvědčil jsem se o tom na autosalonu ve Frankfurtu. O CITIGOe iV jsem se tam nedozvěděl mnoho. Ani v Praze na e-salonu to nebylo lepší. Rychlost nabíjení, výkon nabíječky – lidé v zelených tričkách nechápali, na co se jich ptám. Neví například někdo z Vás jak je to s online službami u této Škodovky? U VW mají Carnet, ale co umí/nebo bude umět „connect ready“ – to mi nikdo nedokázal vysvětlit.

Celkové situaci s elektromobilitou v ČR také napomáhá i neschopnost populace analyzovat informace a podléhat tomu, co se píše v novinách a na internetu.

Je přece všeobecně známo, že elektromobily nikam nedojedou, neustále hoří, dlouho se nabíjí, jsou drahé, baterie jsou jedovaté, nedají se recyklovat, udělají blackout, když se všechny zapojí do zásuvky, musí se kvůli nim postavit v ČR dalších 5 Telemínů - a to minimálně, neodvádějí spotřební daně za paliva - a tak bude mít v budoucnu vláda problém sestavit rozpočet ... a vůbec elektromobily jsou při provozu a výrobě špinavější než normální moderní diesel. Výzkumy totiž ukázaly, že nejmodernější spalovací motory z výfuku vypouštějí čistší vzduch, než do motoru nasávají. Ano – i takové „informace“ jsem na konferencích od „odborníků“ dozvěděl.

To se pak jeden nediví, že celkem zajímavý projekt „Dobíjecí stanice pro elektromobily“ získal v hlasování od občanů Brna víc záporných než kladných hlasů. Viz ZDE. https://damenavas.brno.cz/projekt/?id=1191 - no uvažte sami – furt by něco chtěli – a nejlépe zadarmo!

Možná je ale následující rok 2020 pro elektromobilitu ten pravý. Změny už začaly. Možná jste to ani nezaregistrovali – událo se to uprostřed prázdnin – „Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že z informací bezpečnostních složek vyplývá, že Pokorný a také radní Vladimír Outrata a Vladimír Vlk nejednali v souladu se zájmy spotřebitelů, ale v souladu se zájmy regulovaných subjektů. Podle Havlíčka se přitom nejednalo o náhodný případ. Dotyční prý v posledních měsících hrubě porušili své povinnosti, pokud jde o nestrannost a nezávislost.“ - Jednalo se osoby z vedení ERU (energetický regulační úřad) – tak asi tak.

Možná se k Vám taky doneslo, že ceny za nabíjení elektromobilů porostou – a to je správné. Umožní to vznik prostoru pro alespoň nějakou konkurenci. ČEZ už nebude „zdarma“ a EON poskočí z 3 Kč na 6 Kč za 1 kWh u rychlonabíječek - a to myslím, že je solidní cena.

Tak co, taky máte strach, že to tady v roce 2020 propukne? Ta elektromobilita?

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 5.12.2019 7:07 | karma článku: 25.20 | přečteno: 2338x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.67 | Přečteno: 536 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1165

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...