Létající příšerka

24. 04. 2018 7:07:07
Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

Když jsem ji uviděl poprvé v roce 2011 na fotografii, pomyslel jsem si – kdo toto mohl vymyslet. Ta elektromobilita se dopředu nepohne, když budou vymýšlet takto příšerná elektroauta. Jako by nestačil Nissan Leaf se svými vypouklými světly a useklým zadkem, Ion – do kterého se vedle sebe snad nevejdou dva chlapi, MIA s kytičkami místo klik a Tesla, která celá vypadá tak nějak divně. (To bylo ale v roce 2011- z dnešního pohledu elektromobilový pravěk).

No nic, třeba to tak má být, elektromobil = jezdící podivnost.

Í trojka nebyla od začátku v mém hledáčku. Bral jsem ji ve srovnáních tak nějak do počtu. Nelíbila se mi a stále se mi nelíbí. Cena je naprosto mimo moji realitu a značku BMW mám všeobecně zařazenou jako výrobce nejlepších spalovacích motorů. Elektromobil od BMW jsem tedy bral tak trochu jako hřích.

To, co mě ale zaujalo, byla verze REx. BMW vyrábí dva typy í trojky. Normální elektromobil (mezi automobily označován jako BEV) a í trojku s prodlužovačem dojezdu (range extender) – což je normální spalovací motor (zážehový dvouválec). Je to vlastně takový hybrid, i když zcela jiné koncepce než Prius.

Toyota Prius (nejznámější hybrid) funguje tak, že jede hlavně na benzínový motor a elektromotor pomáhá při rozjezdu a akceleraci. Při brzdění se energie ukládá do baterií, aby pak opět pomáhala při rozjezdu a akceleraci. Bez nastartovaného spalovacího motoru toho moc neujedete. S Priusem se do určité vzdálenosti (a do určité rychlosti) dá jet i bez spuštěného spalovacího motoru – ale není to moc.

S RExem u BMW i3 jezdíte čistě na elektřinu a benzínový motor se spouští pouze na dobíjení baterií. (Dobít se samozřejmě dá i u nabíječek a doma ze zásuvky). Dalo by se říct, že když úplně vybijete baterie, pouze se spalovacím motorem nikam nedojedete. Naštěstí tato situace nemůže nastat, jelikož se spalovací motor spustí sám automaticky při určitém poklesu baterie. Dokonce si spalovací motor můžete spustit (nastartovat) během cesty sami již dříve, když vás čeká nějaká delší trasa nebo například kopcovitý terén. Kombinace spalovacího motoru, baterie a elektromotoru nabízí spoustu dalších zajímavých možností.

Toto uspořádání mi dává smysl a fandím mu. Sám jsem kdysi přemýšlel o tom, jestli mám dát do Citystromeru malý generátor (letecký modelářský motor a k tomu připojit dynamo). Stačil by výkon 1–2 kW a denní dojezd elektromobilu by se prodloužil o 10 -20 km. Před třemi-čtyřmi roky tato úvaha dávala smysl, dnes již tato myšlenka pozbývá na významu. Ceny ojetých elektromobilů padají tak rychle, že jakákoli „lidová tvořivost“ je zbytečně nákladná.

Vždyť v minulém týdnu se objevila nabídka 145.000,- Kč za Ion. Takové nabídky se samozřejmě na bazarech příliš neohřejí - pár hodin, maximálně den. Ale už se objevují a bude toho víc a víc. Ještě pár měsíců a i u mne bude rozhodnuto.

V každém případě je BMW i3 zajímavou alternativou. V mnoha zemích se i3 drží mezi nejprodávanějšími elektromobily - a to po dlouhou dobu – po mnoho let.

Všimli jste si, že dost í trojek používá policie mnoha zemí? Třeba policisté v New Yorku si pochvalují, že jim z auta neutíkají pachatelé. Zadní dveře (které se otvírají proti směru jízdy) nejdou totiž samotné otevřít. Nejdříve je potřeba otevřít ty přední.

Taky se jim zadržení pachatelé nešprajcují a nedrží za B sloupek (BMW i3 totiž žádný B sloupek nemá). Dalo by se říct, že policie nalézá na elektromobilech BMW samá pozitiva.

A co říkají čeští uživatelé í trojek?

Přiznám se, že jsem nepoznal mezi elektromobilisty v ČR tak velkou spokojenost jaká panuje s í trojkou. Možná je to typem lidí, kteří nakupují vozy od BMW všeobecně - vždyť BMW se řadí mezi prémiové značky. Ale je to jenom tím?

Samozřejmě největší problémy jsou se servisem. Ale to je situace, o které slýchám snad od všech elektromobilistů napříč značkami. Je velmi obtížné nechat si servisovat elektromobil u mechaniků, kteří jezdí spalovákem a s elektromobily mají velmi malou praxi. Pak může docházet ke značným nedorozuměním. Zvlášť když máte s daným autem najeto daleko více než ten servisák. Ale i tady se postupně situace lepší – alespoň v některých autoservisech.

Volal jsem pro konzultaci s i3 e-kolegovi, kterého znám dlouhé roky. Předtím jezdil Golfem – Citystromerem. Najel na něm 250.000 km (elektrickým Golfem trojkové řady).

Když jsem se ho ptal, kolikže pak má na í trojce nalítáno a jak dlouho ji má, svou odpovědí mi vyrazil dech. „Mám ji tři roky a na tachometru mám 150.000 km“ řekl. Jezdí každý den delší trasu do práce a tak to dává smysl.

Na otázku, jestli pozoruje úbytek kapacity baterie, říkal, že ne - protože má RExe.

Když dochází baterka, zapne se REx. Dojezd tak má max. 300 km (plná baterka + plná nádrž). Když si uvědomíme, že plná nádrž představuje 5 litrů benzínu, tak je to dost dobrý.

Zde jsem si plně uvědomil výhody RExu u BMW. Optimalizuje chod baterie, nenechá ji prakticky nikdy vybít a tím prodlužuje její životnost.

To co mně po jednou roce jezdění elektromobily nejvíc trápí, je garantovaná životnost a záruka na baterie. Jestliže budu s elektromobilem jezdit tak, jak jsem normálně zvyklý, tak po třech letech budu mít po záruce na baterku a cenu nové nevím.

Nebude nová trakční baterka do „starého“ elektromobilu dražší než celý nový elektromobil? No tak tohle si ještě musím zjistit!

Když jsem se ptal na nějaká negativa, omezení a problémy, která zažil s BMW i3 tak o ničem nevěděl, akorát si vzpomněl, že zadřel motor.

Na otázku jak se mu to povedlo mi řekl: „Jedu jedu a najednou na displeji chybové hlášení – Chyba motoru. Zajedu ke krajnici a přemýšlím co s tím. Přemýšlím, zvažuji varianty a najednou telefon ze servisu, že jim to nahlásilo závažnou chybu motoru a že pro mne zajedou s odtahovkou“.

„No tak jsme se domluvili a já zajel do servisu“ (zadřený REx neblokoval jízdu na elektromotor).

Vzpomněl jsem si, jak mě vyděsilo hlášení na eUp!u že nefunguje rekuperace a jak mi dělalo problémy se někam dovolat. No nic, asi to mají u BMW vymakanější.

Z příhody nám však plyne zajímavé ponaučení:

Která část elektromobilu je nejporuchovější? No přece spalovací motor!

A jak padají ceny ojetých elektromobilů i3 od BMW?

Na závěr opět pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelná BMW i3 se dala pořídit v průměru za 25 466 Euro. Byly s nájezdem 21 400 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 20 667 Euro, nájezd 43 000 km a rok výroby 2014.

Když se na to opět podíváme očima „nezaujatého“ řidiče, dostaneme se k tomu, že za rok „zestárla“ BMW i3 na trhu ojetin o rok - tak to má být. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o čtvrtinu – a toto je pro mne zajímavé. Na konci měsíce března 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i příšerky, které mají najeto výrazně více a cena je z pohledu kupujícího také lepší. Trh v březnu „uzavřel“ na průměrných hodnotách 19 100 Euro, nájezd 86 000 km a rok výroby 2014 – a to je skvělá zpráva.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 24.4.2018 7:07 | karma článku: 12.84 | přečteno: 491x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...