Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pravda a lži o dojezdu elektromobilů

Velmi dlouho jsem se odhodlával k napsání tohoto článku. Zdá se mi, že stále nemám dostatek zkušeností. Najeto 35 000 km elektromobilem za rok. Je to hodně, nebo málo na nějaké hodnocení?

Na druhou stranu mne bombardují ekamarádi, ať jim povím, co jsem tedy zjistil o dojezdu elektromobilů. Tak tady to je.

Po různých aférách v automobilovém průmyslu Kia a Hyundai se spotřebou v USA (zde), VW s emisemi u dieselů v USA, Takata s airbagy v celém světě (zde) - jsem předpokládal, že u elektrických vozů není jak zákazníka oklamat. (no vidíte, jak jsem stále naivní)

Po pečlivých přípravách zda a který elektromobil vyzkoušet, jsem se zaměřil na dva elektromobily. Zvažoval jsem hlavně prostor, dojezd a cenu. Oba jsou zhruba stejně velké a měly oproti jiným malá plus – VW Golf znám a občas s ním jezdím a Leaf je nejrozšířenějším elektromobilem v Evropě a již prodělal svoje dětské nemoci.

Nakonec jsem upřednostnil e-Golf (zvítězila cena měsíčního pronájmu).

O Leafu a e-Golfu jsem si toho hodně nastudoval. Z našich i zahraničních prospektů, z internetu – zkušenosti uživatelů, recenze, články na electreku a hybridu, redakční testy.

Moje informace se daly shrnout do následujících údajů. E-Golf (modelový rok 2014) průměrná spotřeba 12,7 kWh na 100 km a baterie 24 kWh. Dojezd dle NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus) 190 km. Všichni se na internetu shodovali na tom, že dojezd je spíš nižší.

Jezdím dlouho a tak vím, že v dlouhodobé spotřebě se u spalováků dostávám o 5 až 10% níž než uvádí výrobce. Tak jsem si myslel, že opatrně dám i těch 190 km. (no to jsem se ale mýlil)

Měl jsem také vyzkoušeno z jiných elektromobilů, že se dá celkem běžně jezdit za 13 kWh na 100 km a zkušenosti mnohých starých (služebně) elektromobilistů mi to potvrzovaly.

Navíc když podělíte velikost baterie průměrnou spotřebou, krásně vám těch 190 km vyjde. (24,2 kWh / 12,7 = 190,55 km )

O tom jak jsem byl vyděšen při první jízdě jsem již napsal v některém z prvních článků. První přejezd Praha - Brno, to byl taky horor. Po měsíci ježdění jsem stále nechápal dojezd a strašičíslo v e-Golfu- Rozhodl jsem se proto si dojezd vyzkoušet a ověřit ­- kolik to vlastně dá.

Kolem bydliště mám takovou trasu, kde testuji auta. Je tam čtyřproudovka, táhlý kopec, stopka, dlouhý skopec – prostě vše potřebné k otestování auta. Uděláte jedno kolečko (10km) a víte, na čem jste. Je to mimo hlavní trasy a není tam moc velký provoz a tak jsem se rozhodl kroužit po tomto okruhu až do té doby, kdy tak tak dojedu domů k nabíječce.

Zvolil jsem neděli, kdy bývá nejmenší provoz, obvolal kamarády na trase, jestli u nich budu moci dobít – kdyby něco a zajistil jsem si SUV na odtah – kdyby se něco neplánovaného událo.

Z Golfu (Citystromeru) mám odzkoušeno, že když jedu za doraz, tak se auto přepne na „želvu“ a omezí běžnou jízdu na ploužení. Stačí pak chvíli počkat, znovu „nastartovat“ auto a mohu jet na plný výkon – samozřejmě s vědomím, že mám prázdné baterie, ale když už člověk ví co a jak, tak se s tím dá celkem rozumně a rychle dojet – žádné ploužení. Jak je to u eGolfu, to nikdo neví. V návodu k použití naleznete, že máte zavolat na speciální linku VW a oni vás zdarma odtáhnou. Nikdo ze zahraničí se na webu o tuto zkušenost ještě nepodělil.

„Testovací“ jízda probíhala v pohodě. Jel jsem opatrně, tak abych dosáhl dobré spotřeby při normálním provozu. Tedy žádné hrabání na stopce, nepředjíždět osobáky a pokud možno nebrzdit. Jak to probíhalo, vidíte v tabulce.

Jak to dopadlo?

Z plné baterie jsem dojel 166 km a zbýval mi ještě dojezd 13 km při průměrné spotřebě 11,3 kWh na 100 km. Při nižší průměrné spotřebě než udává VW jsem najel výrazně méně, než všude píšou v prospektech (o 16%).

Jak je to možné? Zvolil jsem správnou metodu? Není ten elektromobil polámaný, nemá pronajímatel softwarově omezenou baterii - aby to nájemci tak neničili? Není špatné počasí, jsou pneumatiky v pořádku? S jakou přesnost měří ty budíky v autě?

To byly otázky, které se mi honily hlavou. Naprosto jsem nechápal, jak je možné, že když mám lepší než udávanou spotřebu, tak dojedu daleko méně.

Uvědomil jsem si, že kdybych měl ten dojezd, jak píší, tak by byl eGolf daleko použitelnějším autem - a cítil jsem se ošizen. Měl bych vlastně platit pronájem o 16% míň, protože mi dali auto s menším dojezdem!

Půjčili mi vlastně elektromobil s dojezdem eUpu za cenu eGolfu – ošidil Vás už někdo o 16%?

Dali Vám někdy v restauraci půl litru piva a natočili pouze 0,4 l? Podmírák? Víte, jak to to pivo v té sklenici vypadá hrozně.

Tak asi tak jsem se cítil.

Je třeba zdůraznit, že i eGolf s takto „sníženým“ dojezdem byl pro firemní cestování dostatečný a tak jsme po dvou měsících půjčili elektromobil s ještě menším dojezdem. Respektive s papírově stejným dojezdem jaký je můj reálný dojezd s eGolfem, který jsem měl původně zapůjčen.

A jak si myslíte, že to dopadlo? – tak o tom zase někdy příště.

 

Tabulka – testování dojezdu elektromobilu – eGolf (mr2014)

eGolf (mr2014) - tabulka testování dojezdu

Nyní ještě uvedu několik zajímavostí, které vykrystalizovaly až po vyhodnocení z elektromobilového kroužení.

Rád bych zdůraznil, že hodnoty mnou uváděné se vztahují pouze k jednomu konkrétnímu automobilu a ještě v určitý čas, teplotu, …  Je tedy možné, že někdo jiný by s  jiným eGolfem v tu samou dobu dosáhl lepších výsledků. Upřímně o tom ale pochybuji, no člověk nikdy neví. Prostě jsem třeba jen měl smůlu na auto.

Kilometry, spotřebu a dojezd jsem se snažil zaznamenávat vždy na stejném úseku. V následující tabulce je tedy ukázka toho, jak hodně je strašičíslo ulhané.

Vidíte, že na většině „okruhů“ ubylo tak 10 – 12km dojezdu. Přitom jsem jel stejnou trasu, stejným stylem jízdy. Přiznávám, nebyly to laboratorní podmínky, ale proč na prvním desetikilometrovém okruhu ubylo 21 km dojezdu?

V reálu člověka, který nemá s elektromobily zkušenosti, dokáže tato informace pěkně vyděsit. Vím, o čem mluvím – svoji první cestu jsem absolvoval z Prahy do Litoměřic a nedokázal jsem se dopočítat, zda dojedu. Proč to tak mají nastaveno?

Graf – Jak hodně lže strašičíslo u e-Golfu (mr2014)

Strašičíslo a realita u eGolfu

Z grafu je ale taky vidět, že po deseti kilometrech už strašičíslo nelže a celkem „mluví“ pravdu.

Tak by mě jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu.

No nic s elektromobilem eGolf rozhodně nemám takový dojezd, jaký mi slibovali. Asi je to ve mně, nebo že by mne oklamali? Uvedli v omyl?

Pokusím se tedy vyzkoušet i jiné druhy elektromobilů a možná pak do firmy pořídíme ten, který nám bude lhát nejméně.

Jelikož touto metodou mám již změřeny další tři elektromobily, postupně výsledky zpracuji a uveřejním. Pokusím se také vypracovat metodu, kterou i běžný člověk zjistí, kolik s elektromobilem vlastně dojede.

Dnes již vím, že to není o tom čísle, co je uveřejněno na prospektech, nebo o tom, co vám řeknou marketingoví mágové automobilového průmyslu.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 26.3.2018 8:42 | karma článku: 31,82 | přečteno: 2704x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik