Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vize elektromobilistovy

Prý jestli když mám ty noční můry spojené s elektromobilitou,  vidím i nějaké světlé zítřky. Jo, něco vidím, ale nevím, jestli to je příliš světlé.

Možná to není vidět, ale elektromobilita valí mílovými kroky.  Sleduji to už pět let.

Když jsem byl na prvním srazu, viděl jsem tam různé vehikly. U některých se dalo s úspěchem pochybovat o jejich funkčnosti. Lidé si na srazu povídali o svých projektech a sdíleli zkušenosti. Viděl jsem i spoustu nadšení. Diskutovalo se hlavně o elektrokolech a elektro skútrech a jejich dojezdech. Pár nadšenců mělo staré elektromobily dovezené ze zahraničí. Dojezd 50 km byl v normě a nad 100 km se dostávali jen nadšenci a jen když disponovali značnými technickými a elektrotechnickými schopnostmi a byli schopni obětovat nemalé finanční prostředky.

Tuším, že to nejlepší, co tam bylo, se jmenovalo Leaf , a přijel tím nějaký Rakušan, či Němec.

Na srazu v roce 2017 byla situace jiná. Ti, co jezdili před pěti lety na elektrokolech či elektrických motokárách, dnes jezdí v elektrických Saxech a Berlingách, někteří v Miích,  eSmartech, nebo Thincích.  Ti, co už před pěti lety jezdili elektrickým Saxem, dnes jezdí převážně Leafy, ti z Citystromerů se posunuli na i trojky. Elektrický maluch byl vyměněn za i8 a zbytek členů přijel většinou e-Upy, e-Golfy a Teslami. Akorát doktor tam byl stále se svým CityEl – je to prostě skvělé vozítko a člověk v něm sedí skoro jako ve Ferrari – tak nízko nad vozovkou a tlumiče jsou taky sportovně nastaveny – tak tvrdě.

Za pouhých pět let.

Dříve se nabíjelo, kde se dalo – po kamarádech – dnes už je relativně „hustá“ síť, která umožňuje projíždět republiku křížem krážem. Mimo ČR je situace daleko lepší. Německo, Rakousko, Slovensko, tam už jsou rychlonabíječky daleko hustší, 40 – 50 km od sebe. V Polsku se do toho již pustili a v Maďarsku se prý už taky něco začíná dít. 

Jaký však bude vývoj v následujících pěti letech­? V souvislosti s tím, co jsem již s elektromobilitou „zažil“, mám jiné představy než ti, co ve svých turbodieslech diskutují nad články o tom, že v roce 2023 budou na evropských trzích nabízeny stovky typů elektromobilů.

To, že člověk přesedne ze spalováku do elektromobilu, a místo benzínu čepuje proud, to nevnímám jako moc velkou změnu. Mám vyzkoušeno, že se to dá a funguje to. To, kde cítím možnosti, které opravdu změní naši zažitou současnost, jsou čtyři oblasti. Nákladní doprava, autonomní řízení, sdílení elektromobilů a elektromobilní soběstačnost.

Myslím si, že elektromobilita se dříve masově začne prosazovat v nákladní dopravě, než v osobní. Důvod je jednoduchý. U nákladní dopravy jde především o zisk, ne o emoce, domněnky, pocity, dohady, nálady a ego. Vyjde to levněji, ušetříme? To je buď ano, nebo ne. A spočítat se to dá celkem snadno. Jakmile se objeví funkční dopravní systém na elektřinu, nebude nic, co by mohlo vidinu vyšších zisků autodopravců zastavit. A to nemusí být jen kamion na elektřinu. To může být klidně jen elektrický podvozek na dvě palety, který je autonomní a má dojezd pouze 100 km (baterie 15 kWh – čili to, co již mají dnešní malé elektromobily). Sám si pojezdí nejbližší okolí a cestu Praha – Brno absolvuje po železnici. Na nákladním nádraží se dokáže sám „naložit na vagon“ a ještě se stihne na „cestě po kolejích“ do plna nabít. V Brně, nebo v Praze bude opět naplno nabitý – žádné prostoje, žádné blokování nabíječek. Možná budoucnost nákladní dopravy nejsou větší a delší kamiony, ale více malých, soběstačných EV.

Autonomní řízení? Představte si, že máte vlastní taxi pouze pro sebe. Sednete si dozadu, děláte si svou práci, vyřizujete emaily, zpracováváte tabulky… jen ten taxikář je nějakej divnej. Je to vlastně robot. Dělá za vás tu vlastní robotu – řízení.  Za pět let? Ani náhodou – bude to ještě dřív.

Sdílení automobilů? Jestliže vlastníte automobil, je pravděpodobné, že 90 % času pouze stojí. Nejezdí. Dnešní technologie (vnitřní kamery, GPS…) již umožňuje, abyste ho měli 100% pod kontrolou. A jestliže budete mít v budoucnu autonomní automobil, proč ho vlastně někomu nepronajmout, když ho bude řídit robot a pronajímatel bude pouze pasažérem.

Nebo nemusíte pronajímat celý elektromobil, můžete pronajmout pouze jeho baterku distributorovi, který vám dodává elektrický proud. Bude vaši baterii používat k regulaci špiček. Vy dostanete peníze za to, že elektromobil stojí ve vaší garáži. Jaké peníze dostáváte nyní, za to, že Váš spalován trčí na parkovišti?  

A e-soběstačnost?  Chtěli byste vlastnit ropný vrt, těžit ropu – nemuset platit za benzin a ještě z toho mít zisk, být rentiérem?  No elektromobil a fotovoltaika na střeše to je to samé – tak proč váhat? Rozvoj elektromobility, to je spousta možností, není to jen o ježdění. Drobné výhody elektromobility se mohou sčítat jen po těch nejmalinkatějších kousíčcích a nakonec, jestli využijete vše, co se nabízí, může to být jedno velké plus.

Tak o čem budu psát dále? Témata neubývají, spíše to bobtná.

Již za několik týdnů to bude rok, co služebně používám elektromobil – tak udělám malé shrnutí. Taky každý měsíc na blog umístím článek, jak klesají ceny použitých elektromobilů – vždy jeden typ – grafy s poklesem cen, křivky s nájezdem, stáří a zkušenosti majitelů. A také přijdou ta témata, kterým se zatím vyhýbám, protože se na ně ještě necítím – nemám dostatek zkušeností. Dojezd, rekuperace, baterie a NEDC – možná už v březnu.

Mezitím nějaká ta aktuální témata – v únoru například o tom, jak bude s elektromobilem probíhat Česká Sibiř a každý měsíc taky jeden článek o jak nám mentální klamy ztěžují správně si vybrat automobil.

Tak - další článek zase za týden a odpoledne na blogu v diskuzi na shledanou.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 22.1.2018 8:08 | karma článku: 19,85 | přečteno: 578x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik