Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.
Jaká byla elektrohitparáda poslední měsíc? V Norsku to s elektromobily přepískli. Malajsie uvalila na elektromobily ekologickou daň, protože nejsou ekologické. Norové zdanili Teslu, jelikož ji už také prokoukli. Provoz elektromobilů je špinavější, než provoz normálních aut – spočítali to na MITu. A u nás pak budeme muset kvůli elektromobilům postavit spoustu nových elektráren! Kdo tu elektromobilitu zaplatí?
Uf, to je zase úroda. Tragédií není to, že by šlo o lež. Ani to, že je v tom část pravdy. Tragédií je to, že si někteří lidé nedokážou dát dvě a dvě dohromady. Někde se něco napíše, část se zamlčí, další část se zamlží a kachna si pak žije vlastním životem. Jó Svatomartinské hodování, to je bašta.
Rád dnes poukážu na nesmyslnost některých diskuzí ohledně ekologičnosti elektromobilů.
Je vhodné se na ně ale dívat místní optikou. V Norsku pohledem Nora, v Malajsii pohledem Malajce a u nás těma našima očima.
Jak to vidí Norové? Uvedu pár dat o Norsku – běžně dostupných na internetu.
Počet obyvatel: 5 213 985 /118/, rozloha: 385 199 km˛ /59/,HDI: 0,944 /1/, hustota zalidnění: 14/km˛ /213/, HDP: 61 197 /8/, počet elektromobilů (2017) 145 000, počet nabíjecích míst o výkonu 22 kW a více (2017) 9 633. (zdroj www.eafo.eu)
V /závorce/ je uvedeno pořadí, kolikátí jsou v daném parametru na světě.
HDP je Hrubý domácí produkt (představuje přírůstek bohatství daného státu za určité časové období – většinou rok).
HDI je Index lidského rozvoje (slouží pro srovnání klíčových rozměrů lidského rozvoje, mezi které patří: dlouhý a zdravý život, přístup ke vzdělání a životní standard). Jedná se tedy o ukazatel životní úrovně. Nabývá hodnoty od nuly do jedné - čím větší, tím lepší. (zdroj Wikipedie)
A nyní to nejdůležitější pro elektromobilitu - energetický mix. (zdroj www.iea.org)
OZ = obnovitelné zdroje (voda, vítr, slunce, geotermální…)
Jak to asi vidí v Malajsii?
Počet obyvatel: 31 381 992 /41/, rozloha: 329 750km˛ /41/, HDI: 0,823 /63/, hustota zalidnění: 84/km˛ /63/, HDP: 26 950 /43/, počet elektromobilů (2017)?, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017)?
A co u nás?
Počet obyvatel: 10 578 820 /84/, rozloha: 78 866 km˛ /113/, HDI: 0,870 /28/, hustota zalidnění: 134/km˛ /88/, HDP: 32 759 /35/, počet elektromobilů (2017) 1 650, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017) 546.
A srovnání?
Vše, co jezdí v Norsku na elektřinu, je čisté.
Divíte se nyní Malaisii, že zavedla ekologickou daň na elektromobily?
Ještě se Vám to u nás zdá oukej, když porovnáte počet elektromobilů v Norsku a u nás? Jak je to čisté u nás, když u nás z OZ získáváme jen 10 % elektrické energie?
Naštěstí elektromobilisté, co znám, čerpají hlavně ze svých solárních elektráren na RD, nebo jiných OZ, které mají k dispozici. U mne to podle posledních naměřených hodnot vypadá tak, že si příští rok vystačím tak ze 70 – 80 % ze solárů na RD, zbytek bude z jádra.
A jak je to s těmi ostatními otázkami? Na studii z MITu se nejprve podívám, než něco vypustím na blog a s tou výrobou elektřiny pro elektromobily? No to se přece dá spočítat.
Předpokládejme, že automobil ujede v průměru 2 000 km za měsíc. Elektromobil má průměrnou spotřebu 13 kWh na 100 km. To je 3,12 MWh za rok.
Kolik se v ČR vyrobí za rok elektřiny navíc? Celých 13 TWh se vyveze (jen pro orientaci je to roční výroba Temelínu). V případě, že bychom elektřinu nevyváželi, ale spotřebovali bychom ji v elektromobilech místo benzínu a nafty, pro kolik by to stačilo elektromobilů? No přece pro 4 166 667 elektromobilů.
Vyšlo to snad někomu z vás jinak? Mám tam něco špatně? Je tam nějaká logická chyba?
Jelikož je v ČR registrováno necelých pět a půl milionů osobních automobilů, při cestě domů, na chatu, za sportem, nebo na dovolenou už by vám nikdo nesmrděl pod nosem. Nikdo by před vás nesypal saze na vozovku.
Ale to je iluze – a o iluzích zase někdy příště.
Tak kdepak budete raději dýchat vzduch, u nás, v Malajsii, nebo v Norsku?
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz