Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

... velká očekávání - AMPÉR 2017 – velká zklamání ...

Každý rok se snažím dostat na výstavu AMPÉR, která se koná na brněnském výstavišti.  Dnes však z výstavy neodcházím příliš potěšen. Přemýšlím nad citátem Alexandra Popeho:  „Šťasten, kdo nic neočekává, neboť nebude nikdy zklamán.“

Tento rok je výstava spojena s velkým očekáváním – velkým avizovaným posunem v elektromobilitě.

I vy jste možná zaslechli říkat některého z našich politických činitelů, že tento rok bude přelomový v elektromobilitě. Kolik toho bylo schváleno, kolik toho bude postaveno, kolik bylo zadotováno a kolik bude profinancováno a jak je to vše výhodné… I já to slyšel. Proto jsem šel na AMPÉR plný očekávání, co se změní k lepšímu. Jsem přece reálným elektromobilistou. No tedy používal jsem elektromobil již předtím, ale šlo o elektromobil s tak malým dojezdem, že se pro reálnou práci nedal použít. Sem tam dovézt zákazníkům nějaké papíry, večer na skok do Brna za kulturou a zase zpět, to jo, ale ráno sednout, přes den jezdit k zákazníkům a večer přijet s nájezdem 200 až 300 km za den -  tak to ani náhodou.

To vše se změnilo 24. 2. 2017, kdy jsem vyfasoval eGolfa s maximálním dojezdem 192km (podle nějaké normy) a s reálným dojezdem 110 – 130 km (podle mě).  Za ten necelý měsíc mám najeto něco přes 3.500 km. Byl jsem s autem v Ústí nad Labem, za zákazníky v Bratislavě a za dodavatelem v Maďarsku. Měl jsem jet i do Ostravy, ale po cestě není kde rozumně rychlonabít, tak jsem pro tuto cestu musel volit jiný druh dopravy. Jezdím s dost velkou rezervou (cca. 1 baterie), proto jsem prozatím nikde nezůstal trčet. Zkušeností však již mám na rozdávání.

To co mě nejvíc omezuje, není ani tak dojezd elektromobilu, jako nemožnost rychle dobít baterky na plnou kapacitu. Že máme rychlonabíječky? Tak na to RYCHLE, ale opravdu RYCHLE zapomeňte. Já jsem byl z tohoto omylu vyléčen po dvou týdnech. V mém akčním rádiu 100 km jsou pouze dvě v Brně (Slovensko a Rakousko sem nezahrnuji).

Původní plán byl – přes noc nabiji, ráno vyřídím zakázky kolem Brna, kolem poledne dobiji do plna (cca 20 min), za tu dobu vyřídím emaily a telefony – a s plnou už dodělám zbytek zakázek. Po čtvrté hodině se vrátím domů, dám auto na nabíječku a to bude zase ráno nachystané.  Skvělý plán!

A teď to, co inženýři nedomysleli.

Obě nabíječky jsou na jedné straně Brna. Když jsem zrovna na druhé straně města, trvá mi cesta k nabíječce cca 25 minut (normálně je to 10 minut, ale ne v době mezi 10 – 16 hod.). Jsem u nabíječky, ale ještě nemám vyhráno.

Nabíječka může být obsazena! Toto je možnost, se kterou jsem absolutně nepočítal. Byl jsem sice ochoten připustit určitou malou pravděpodobnost, že se na rychlonabíječce s někým potkám, ale ne s pravděpodobností 50%! Neberu nyní ten případ, kdy nabíječku blokuje spalovák, ale tu situaci, že přijedete k nabíječce a je tam Tesla X a má to ještě na dvě hodiny, nebo Tesla PD, která to má na hodinu a půl. Zlaté jsou Leafy, I3 a Volkswageny, ti jsou hotoví za 20 minut.

Že jste ještě neviděli Teslu X? No já ji viděl napojenou na rychlonabíječce minulý týden hned 2x.  Dokonce minulý pátek jsem jel k rychlonabíječce 5x a dobil pouze dvakrát. K času, který strávím na nabíječce si ještě přičtěte čas, který strávím přejížděním mezi těmi dvěma, co v Brně jsou. Jedním slovem neúnosné.

Také proto jsem šel na AMPÉR, na konferenci o elektromobilitě. Bylo narváno. Nejdříve jsme se dozvěděli, jak skvělá budoucnost nás čeká. Grafy, prognózy, tabulky… a pak… pak jsme se dozvěděli, proč to nepůjde.

„Pozemky nejsou naše, technologie je drahá, papírování pro výstavbu trvá dlouho, zisky jsou malé, infrastruktura je náročná, k tomu ještě software, údržba… k nabíječce by muselo přijet alespoň 10 aut denně… kdyby bylo v ČR 1.000.000 elektromobilů, tak nám to udělá pouze 4% z celkové výroby elektrické energie za rok . To má velmi malý význam…  Na dálničním mýtě se za rok vybere 10 miliard korun a na spotřební dani z piva asi 4 miliardy za rok… „

Trošku jsem se začal ztrácet v záplavě informací.  Zmohl jsem se pouze na jednu otázku:

„Počítáte s nějakým monitoringem, který by uživatelům ukázal obsazenost nabíječek v čase, popřípadě s rezervačním systémem na dobíjení, když už nyní se nedá na rychonabíječkách rychlonabíjet?“

Nepamatuji si zcela přesně všechny ty argumenty, proč to nejde. Jen z toho mám silný pocit, že s nějakým řešením nemám počítat.

Nicméně odborné přednášky mají růstovou tendenci. Ještě dnes si pamatuji přednášku jednoho odborníka, který vedl minulý rok svoji prezentaci o tom, jestli je správné říkat, že se elektromobil dobíjí, nebo nabíjí... nebo tak nějak. Zcela přesně si pamatuji, že jedno je špatně, akorát nevím které, protože mému elektromobilu je to stejně jedno, když nemá kde.

 

Na druhou stranu jsem opět na výstavě viděl několik skvělých věcí.

Akumulátorovou vrtačku, která jede na kondenzátory (tuším 3x500F) - ano na kondenzátory ne na baterie. Nový BDCD motor ( Brush Less DC = motor na stejnosměrné napětí, který nemá uhlíky/a tím ani kluzný kontakt/ – je tedy většinou i bezúdržbový)  zabudovaný do hliníkového disku kola automobilu (tuzemská výroba) a spoustu dalších krásných věcí.

Co mě však nejvíce potěšilo je to, že se na český trh koncem tohoto roku (dle zákulisních rozhovorů mezi chlebíčkem a kávou) chystají hned tři elektromobily s 50kWh baterií. A to je reálný dojezd 300 – 400 km.  Jestliže tyto elektromobily budou na ceně někde kolem jednoho milionu korun, potom se starší elektromobily (Leaf, eUP, i3, eGolf) dostanou někam kolem 400.000 Kč, snad i k 350.000 Kč. Sourozenci Zera (iOn, i-MiEV) by pak mohli stát kolem 150.000 až 170.000 Kč. Započítejme ještě posílení koruny… a to už je jiný kafe.

Na konec roku 2017 mám VELKÁ OČEKÁVÁNÍ!
No a ještě jedna jobovka nakonec. Po cestě z AMPÉRu jsem přemýšlel, co s těmi nabíječkami které jsou obsazené a přišel jsem na to, že u nás postavím dvě - 22kW bude zatím stačit. Ať člověk, který jede kolem má jistotu, že si dobije. Na nabíječky dám ampérmetr se záznamem a ten pověsím na WEB. Kdokoli pojede, může se už v Praze podívat, jestli je volno, popřípadě podle odebíraného proudu poznat jaký typ auta je připojen. V historii lze dohledat, ve které dny a hodiny je většinou nabíječka (nebo dobíječka - teď už fakt nevím jak tomu správně říkat) obsazena. Není to sice na 100%, ale aspoň něco. Řešení za 1.500,- Kč a protože na to teď nemám čas, tak to udělám až příští týden. Večer jsem zavolal na kontakt, co jsem získal na veletrhu, že chci jednu dobíjecí stanici a nestačil jsem se divit.

„To není tak jednoduché“ řekl prodejce. Já na něj co není jednoduché, objednám, zaplatím, namontuji, přidám jistič, přidám proudové kleště A JE TO - nabíjím! – „Ale toto jednoduché je, to je jen technika. Ale budete za to chtít nějaké peníze?“ Ne nechci, vždyť je to nějakých 20 – 30Kč a většinou stejně nebudu doma. „Dobře, ale zdarma to dávat taky nemůžete, na to je vyhláška.“ No dobře tak jak se to dá udělat, jak to dělají jiní, ptám se.

No udělat se to nedá, když to budete dávat zdarma, tak je to proti vyhlášce a i proti vaší smlouvě s dodavatelem el. energie, navíc jestli Vám za to někdo něco občas nechá, mohlo by to být bráno jako nezákonné podnikání – máte IČO? Máte EET?

 No a prodávat to taky nemůžete, na to jsou zákony. To byste se musel stát distributorem, nejdříve zažádat na ministerstvu, složit kauci 10 milionů a poté se řídit zákony o distribuci a být pod dohledem Energetického regulačního úřadu. No samozřejmě to IČO a EET.

Si děláte kozy -  vypadlo ze mě.  Jó nejhorší nepřítel je ten co na Vás útočí razítkem - slyším z telefonu - no a to ještě nevíte, že se připravuje nový zákon, kde se všichni s těmi nabíječkami pro elektromobily budou muset pod pokutou registrovat (asi nějak tak jak to bylo s vlastními studnami).

No nic, tak já si to s tou nabíječkou ještě rozmyslím a pak Vám ještě zavolám. (Asi).  

Jo podpora elektromobility je prostě skvělá věc!  

 

 

 

Autor: Mirek Matyáš | středa 22.3.2017 12:24 | karma článku: 20,35 | přečteno: 709x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik